Humenskí gymnazisti na potulkách Parížom

Hovorí sa, že máj je lásky čas. V dňoch 8. – 12. 5. 2019 sa žiakom Gymnázia arm. gen. L. Svobodu v Humennom naskytla jedinečná príležitosť – prezrieť si romantické zákutia mesta lásky – Paríža.

Naša cesta za zážitkami sa začala v skorých ranných hodinách, keď sme sa z Humenného vydali autobusom na zaujímavú cestu naprieč Európou. I keď bola cesta dlhá, nenechali sme sa odradiť a spríjemnili sme si ju spoločným spievaním či počúvaním príbehov a zaujímavostí o krajinách, ktorými sme prechádzali, z úst našej milej sprievodkyne Janky.

V skorých ranných hodinách sme sa prebudili do upršaného, ale stále čarovného rána v metropole Francúzska. Sledovali sme pravé rušné ráno veľkomesta, kde sa všetci ponáhľali do práce či do škôl, no my sme pokojne nasávali pre nás čarovnú atmosféru. Našou prvou zastávkou bol Kostol Saint Etienne du Mont a pokochali sme sa aj majestátnym Pantheónom. Cestou k prenádherným Luxemburským záhradám sme sa zastavili aj pri Kostole sv. Eustacha či univerzite La Sorbonne, na ktorej možno niektorí z nás budú v budúcnosti študovať. Popoludní sme z ostrova Cité so žiaľom sledovali to, čo zostalo z Katedrály Notre Dame, dnes už stráženej políciou a obklopenej lešením. Rozveseliť sme sa šli do uličiek Latinskej štvrte, vždy plnej smiechu a dobrej nálady, kde sme sa ukryli pred dažďom v neogotickom Kostole Saint Séverin. Napokon naše kroky viedli do centra moderného umenia – múzea Pompidou. Keď sa počasie umúdrilo, sme zo strechy múzea zažili veľkolepý výhľad na mesto. To najlepšie sme si nechali na koniec – celý deň sme sa tešili na návštevu svetoznámeho múzea Louvre. Túlali sme sa jeho rozsiahlymi chodbami a davmi návštevníkov sme sa prebojovali aj k najznámejšiemu obrazu – Mona Lise. Cestou k zaslúženému oddychu sme ešte prechádzali cez námestie Svornosti – Place de la Concorde, z ktorého sme videli dokonca aj Eiffelovu vežu a najznámejší bulvár Champ-Elysées, ktorého dominantou je víťazný oblúk Árc de Triomphe.

Ďalší deň sme začali typickými francúzskymi raňajkami – výborným croissantom a bagetou. So spokojnými žalúdkami sme sa vydali spoznávať ďalšie pamiatky. Prvou zástavkou bola návšteva pompézneho zámku Versailles a jeho rozsiahlych záhrad plných krásnych fontán, zaujímavých sôch a muziky. Dozvedeli sme sa viac o živote Kráľa Slnka – Ľudovíta XIV., ktorý dal zámok vybudovať, i o jeho ostatných rezidentoch. Poobede sme sa vracali do Paríža sprevádzaní zvedavosťou, čo všetko nás ešte čaká. Nalodili sme sa na rieku Seina, na ktorej sme absolvovali vyhliadkovú plavbu, videli parížske monumenty, prírodné krásy aj kamsi sa náhliacich ľudí. Z našej cesty sme si chceli odniesť aj suveníry, takže sme zvyšok poobedia venovali nákupom v modernej štvrti La Defense, kde sme videli aj moderný víťazný oblúk Grande Arche de la Fraternité. Večer sme venovali autokarovej prehliadke mestskej časti Montmartre, preslávenej najmä nočným klubom Moulin Rouge.

Dni nám ubehli ako voda a zobudili sme sa do posledného rána, keď sme opäť začali sýtymi raňajkami a pokračovali k najočakávanejšej pamiatke – Eiffelovej veži, na ktorej sme si vychutnávali teplú bagetu a výhľad na celé mesto.  Je to skutočne elegantná kovová dáma, ktorá nás všetkých očarila. Cestou k ďalšej zastávke, Invalidovni – najrozsiahlejšiemu múzeu vojenskej histórie na svete a miestu Napoleonovej hrobky, sme prechádzali cez Marsove polia. Celý pobyt sme zakončili výdatnou spoločnou večerou v útulnej parížskej uličke v Latinskej štvrti a prechádzkou mestom, s ktorým sme sa s ťažkým srdcom lúčili, ale vedeli sme, že sa nevidíme naposledy.

Cesta domov bola opäť plná smiechu, hudby či spomínania na krásne chvíle. Toto mesto lásky, umenia a módy v nás zanechalo hlbokú stopu, ktorá nás bude ešte dlho sprevádzať. Sme veľmi radi, že nám bolo umožnené nazrieť sem. Nebolo by to však možné bez našich profesoriek PhDr. Marianny Klamárovej, ktorá  v rámci svojho predmetu „umenie a kultúra“  exkurziu zorganizovala, za pomoci Mgr. Michaely Januchovej, PaedDr. Ivanny Herbstovej a vedenia našej školy, ktorým sa chceme za to úprimne poďakovať. Veľká vďaka patrí  i našej pani sprievodkyni Janke, vďaka ktorej sme sa dozvedeli mnoho zaujímavostí a exkurzia tak pre nás mala naozaj náučný charakter.